The Pearls of Africa! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Familie Kwint - WaarBenJij.nu The Pearls of Africa! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Familie Kwint - WaarBenJij.nu

The Pearls of Africa!

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Familie

24 Oktober 2014 | Oeganda, Jinja

Toen ik vanmorgen op onze boda Noa ging wegbrengen was het droog. Wel wat donker maar niets aan de hand. Maar zo groot de contrasten van dit prachtige land zijn, geldt dit dus ook voor het weer in Uganda. De regen komt opeens met bakken tegelijk naar beneden kletteren. Je kon het letterlijk zien aankomen. Ik kom dus net kleddertje nat en al glibberend op de boda aan in Bukaya. Daarom heb ik eerst maar even een ‘gelukkig’ warme douche genomen. Aangezien de regen nog wel even aanhoudt geeft mij dat mooi de tijd om in alle rust jullie opnieuw te informeren over wat ons de afgelopen maand heeft bezig gehouden.

De vorige nieuwsbrief was nog maar net de deur uit of we kregen het geweldige nieuws dat mijn werkvergunning rond was. Dankzij deze vergunning, die heel wat voeten in de aarde had, mogen we ook komend jaar doorgaan met het dienen van de lieve mensen in Uganda. En daar zijn we heel blij mee! Ook hebben we het huurcontract voor ons huis met een jaar kunnen verlengen. Ook daar zijn we erg blij mee. Beide zorgen voor de nodige rust en dat voelt erg prettig!

We hebben afgelopen maand bezoek gehad van Joanne’s vader. Het was opnieuw heerlijk om familie om je heen te hebben en te kunnen laten zien wat je doet in Uganda. We hebben in een korte periode heel veel gedaan om hem een zo goed mogelijk beeld te kunnen geven van het bestaan in Uganda. Naast veel bezoekjes bij de mensen thuis en bij Home Sweet Home was er ook tijd voor ontspanning. We hebben onze ogen uitgekeken in Murchison falls, een nationaal park in Oeganda. Over contrasten gesproken! Als je door dit park heen rijdt waan je je even in het paradijs. Giraffen, olifanten, buffels, nijlpaarden, krokedillen en nog veel meer dieren lopen op nog geen paar meter afstand in een prachtige natuurrijke omgeving. Wauw, wat een onwijs mooi meesterwerk van onze Schepper! Na 10 superleuke dagen is hij weer naar Nederland terug gevlogen. Het is gaaf om te zien hoe enthousiast hij nu is en iedereen in Nederland wil laten meeproeven van zijn ervaringen.

Afgelopen maand ben ik ook druk bezig geweest om een nieuwe Facebookpagina op te zetten. Deze kun je makkelijk vinden via: www.facebook.com/thepearlsofafrica. De tijd die ontstaan is vanwege het wegvallen van de homeschooling willen we gaan invullen met kleine projecten buiten Home Sweet Home. Om ook jullie als thuisfront daarin te laten meedelen houden we jullie op de hoogte via deze nieuwe pagina. Like deze pagina dan ook als je ons wilt volgen! En als je dan toch geliked hebt willen we je vragen om de pagina ook even te delen aan jullie eigen vrienden om zo een zo groot mogelijke kring te krijgen van geïnteresseerden. Eén van deze nieuwe projecten is al afgerond. Kaloli, één van de kinderen van de daycare, heeft altijd heel veel jiggers (wormen) in zijn voeten als hij aankomt bij de daycare. Tijdens een bezoek bij hem thuis waar hij samen met zijn vader woont werd al snel duidelijk hoe dat komt. De vloer zag er echt heel slecht uit en was heel vies. De vader van Kaloli schaamde zich ook een beetje om ons te ontvangen in zijn huis. Na een tijdje vroegen we hem hoe we eventueel zouden kunnen helpen. Daarop antwoordde hij heel blij te zijn met een nieuwe vloer zodat hij het huis ook goed schoon kan houden. We zijn samen met zijn vader aan de slag gegaan om te kijken of dit haalbaar was. En nu na 2 weken kunnen we zeggen dat het dankzij Thies Demmendaal gelukt is! Met de opbrengst van de verkoop van loomarmbandjes hebben we een nieuwe vloer, nieuwe schoenen én een nieuw matras voor Kaloli kunnen bekostigen. Kaloli en zijn vader waren zichtbaar aangedaan toen we opnieuw kwamen kijken naar het eindresultaat. Prachtig om te zien dat kinderen uit Nederland zich bekommeren om mensen die ze niet kennen en heel ver van ze vandaan wonen. Thies je bent een topper en je hebt 2 mensen op weg geholpen naar een beter leven!

Momenteel zijn we ook aan het bekijken hoe we invulling kunnen geven aan 2 andere lokale projecten. In de volgende nieuwsbrief meer hierover. Een voorproefje kun je alvast vinden op de eerder genoemde facebookpagina!

We hebben Nellie mogen verwelkomen afgelopen maand als nieuwe vrijwiligster. Zij komt de komende 3 maanden helpen en zal zich voornamelijk richten op het geven van naailessen voor de kinderen. Dit met als doel dat de kinderen ook hun steentje kunnen bijdragen aan de inkomsten van de familie. We hopen dat sommige van de kinderen in de toekomst bijv. Kleding zullen gaan maken om deze kleding vervolgens weer te kunnen verkopen aan de eigen bevolking. De naaikamer is al helemaal af en de eerste kinderen hebben al geprobeerd te naaien. Het naaien gaat eigenlijk boven verwachting goed en de kinderen vinden het superleuk!

10 oktober was onze Rogers jarig en dat hebben we ‘op zijn hollands’ gevierd met gebak. Mijn schoonvader vroeg of hij het leuk vond om voor zijn verjaardag uit eten te gaan als cadeau voor hem. Daar hoefde hij natuurlijk niet lang over na te denken en voor het eerst in 24 jaar heeft hij zijn verjaardag gevierd! Zo blij als een kind was hij toen ze aankwamen met zijn gebakje met daarin een soort vuurwerkkaars. Hij had Noa op haar verjaardag gewone kaarsjes zien uitblazen dus hij dacht nu ben ik aan de beurt. Deze vuurwerkkaars kon natuurlijk niet worden uitgeblazen. Hij snapte er helemaal niks van en het was daarom dan ook een hilarisch moment. Het was een geslaagde dag!

Ook Dorothy was jarig. Dorothy woont alweer een tijdje bij haar tante in een dorpje op ongeveer 10 kilometer van ons. Dit was ons 1e bezoek aan haar en ze was erg verlegen toen ze ons zag. Ook zij genoot zichtbaar van het gebak en de cadeautjes die we hadden meegenomen. Tijdens het bezoek konden we zien dat ze erg moest wennen aan de nieuwe woonsituatie. We hopen dat ze snel gewend is in haar nieuwe omgeving.

Op dit moment zijn zowel Zenon als Suzan in Nederland aan het genieten van hun vandaag! geboren zoontje Danley. We zijn daarom nu ook extra druk met het regelen van van alles en nog wat. In goed overleg met de vrijwilligers loopt alles eigenlijk prima. We zijn nu daarom ook extra blij dat Wijnant, Nellie, Nadine en Anouk er zijn en hun tijd willen opofferen om bij ons te kunnen helpen. Super bedankt!

Ik wil eindigen met een laatste droefig contrast. Waar nieuw leven (Danley) vandaag is geboren, hebben wij de afgelopen maand afscheid moeten nemen van opa. Hoewel opa oud was (94) en een heel best leven heeft gehad, blijft het moelijk om afscheid te moeten nemen van mensen die je dierbaar zijn. En dan zit je opeens weer heel ver weg... Gelukkig hebben we internet en hebben we toch afscheid kunnen nemen. Met een filmpje over en weer hebben we elkaar op een bijzondere manier nog gedag kunnen zeggen. Ook opa vond het moeilijk om ons te laten gaan nadat we hadden besloten te verhuizen naar Oeganda. In zijn laatste woorden haalde hij dat nogmaals aan. Maar ook gaf hij aan trots te zijn. Trots dat we geluisterd hebben naar Gods plan voor ons. Hij zou dat ook nog wel even tegen Jezus zeggen als hij Hem ging ontmoeten... Opa, ik ben blij voor u dat u weer bij oma bent. Vandaag is opa begraven...

Liefs van ons allemaal.

• 25 Oktober 2014 - 10:31

John Zwarts:

Goed verhaal weer Rem en ik heb er de beelden bij; dat maakt het wel veel overzichtelijker.
    Nog gecondoleerd met het verlies van opa, maar wel fijn dat je op die manier aan hem kunt blijven denken.

Hartelijke groet,
    Pa

• 25 Oktober 2014 - 10:51

Trees:

Wat een boeiend verslag weer. Heerlijk om te lezen en wat fijn dat je vader is geweenst Joanna, familie is zo belangrijk, zeker om je ervaringen te delen als je zo ver weg zit. Gecondoleerd met het overlijden van "opa". 94 jaar is een bijzondere leeftijd en dan is dit soort communicatie toch ook geweldig! Ga door met jullie mooie werk. Lieve groet, Trees

• 25 Oktober 2014 - 11:04

Trudy Van Den Heuvel:

Lieve Oegandese lievertjes.

Mooi maandverslag van jullie goede werk. Fijn om elke maand weer te lezen hoe goed jullie bezig zijn om het leven van anderen mooi en leefbaar te maken. Ieder leven is toch de moeite waard geleefd te worden, ze zijn allen "parels", zoals jullie het zo mooi benoemen. Feest en verdriet deze maand. Finn was jarig en de dag erna mijn vader en jullie opa begraven. De dag is goed geweest, er is een mooi woord over het leven van opa gesproken, waarin ook hij zijn getuigenis heeft afgegeven aan iedereen, die aanwezig was en inderdaad is hij nu bij mijn lieve mama en jullie oma en hij is gelukkig. Dat is onze troost. De dankdienst voor zijn leven is opgenomen en wordt op cd gezet, speciaal ook voor jullie! Kunnen jullie hem later beluisteren.Dit is de eerste nieuwsbrief, die ik niet meer hoef uit te printen met foto's, wat heeft hij van jullie brieven genoten!! Veel liefs van jullie mama en een groet van Gert

• 25 Oktober 2014 - 22:21

Ans Van Der Schors:

Remco en Joanne,

hartelijk dank voor jullie verslag van het leven daar.
    In Hoofddorp hebben we vandaag een boekenmarkt gehouden voor de Mothers Union van de Orthodoxe kerk in Uganda. Voor 5 van de vrouwen die komen naar Nederland. Power vrouwen inspireren is het thema.
    Daar sluit jullie verhaal helemaal op aan.

Hartelijke groet en alle goeds , Ans van der Schors