Home Sweet Home - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Familie Kwint - WaarBenJij.nu Home Sweet Home - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Familie Kwint - WaarBenJij.nu

Home Sweet Home

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Familie

03 Februari 2015 | Oeganda, Jinja

Daar is tie dan onze 1e nieuwsbrief van het nieuwe jaar met een weekje vertraging vanwege onze vakantie in Nederland. Allereerst willen we iedereen die we niet gezien hebben in Nederland de allerbeste wensen toewensen. We hopen en bidden dat iedereen een topjaar mag beleven.

Na ruim 10 uur vliegen met een tussenstop in Cairo zijn we afgelopen vrijdag weer veilig geland op de luchthaven van Entebbe. Daar stond de taxi klaar om ons na 2 ½ uur weer netjes thuis af te leveren.

Na een rustig weekend waarin we vooral hebben uitgerust van de reis zaten we maandagochtend om 6.15 uur weer helemaal klaar met Finn al wachtend op de schoolbus. Finn wordt altijd rond half 7 opgehaald door de bus. Na 20 minuten was de bus er nog niet en ben ik maar even met de chauffeur gaan bellen. Na wat verwarring blijkt Finn niet op de lijst te staan omdat ze dachten dat hij na vorig jaar niet meer terug zou komen. Stomverbaasd leggen wij uit dat Finn gewoon naar dezelfde school gaat en dat hij dus opgehaald moet worden. Omdat de bus al bijna weer bij school was moest ik hem dus zelf maar brengen vandaag. Snel sprongen we op de boda (motor) om nog enigszins op tijd te komen. We rijden als een zonnetje totdat we halverwege voelen dat de boda begint te hobbelen. Ik kijk naar mijn voorband en ja hoor lek! Gelukkig was er dichtbij een ‘reparatieplaats’ voor boda’s. Deze ‘garage’ bestaat uit 5 Ugandezen die met slechts wat gereedschap langs de markt staan om boda’s te repareren. Met de gedachte dat we nu zeker niet meer op tijd zouden komen zijn Finn en ik ontspannen op een bankje bij de garage gaan zitten genietend van een op de markt gekochte chappatti. (ugandeze pannekoek). Na 20 minuten konden we onze weg weer vervolgen en bereikten we een uur te laat de school. Als we al waren vergeten dat niets hier gaat zoals gepland dan werden we daar deze ochtend meteen alweer aan herinnerd. Welkom terug :-)

In Nederland hebben we weer mogen genieten van jullie én van het lekkere eten. Jammer was het wel dat we allemaal, bahalve Joanne, een tijdje gekwakkeld hebben door griep. Maar het was goed om weer even terug te zijn, om weer even iedereen vast te kunnen houden. Ook Noa en Finn hebben genoten van alle leuke dingen die ze hebben kunnen doen in Nederland. Finn wilde om deze reden dan ook niet meer terug naar Uganda en wilde wel bij oma blijven. We dachten dat hij het daarom wel moelijk zou vinden om weer naar school te gaan maar gelukkig was het tegendeel waar. Hij ging vrij makkelijk naar school en kwam stralend terug met de mededeling: ” papa en mama ik heb nieuwe vriendjes!” Ook Noa heeft haar 1e dag er weer opzitten. Juf Vicky vertelde me wel dat ze nog niet helemaal haarzelf was. Noa is nog erg moe en moet weer even wennen aan onze terugkeer.

Tijdens onze vakantie zijn we door de St. Antoniusschool uitgenodigd om iets te vertellen over ons werk in Uganda. Twee vriendinnetjes van Noa, Britt en Jill, hebben samen met nog een vriendinnetje, Jasmijn, een statiegeld flessen actie gehouden. Hiermee hadden ze een mooi bedrag opgehaald en nadat we alle klassen zijn langsgeweest om iets te vertellen over Uganda zou dit bedrag worden onthuld. Als gezin werden we het podium op geroepen en kwamen de meiden er aan met de cheque. De hele school heeft zich op een geweldige manier ingezet tijdens deze actie en er is dan ook een prachtig bedrag opgehaald. St. Antonius nogmaals ontzettend bedankt! Van de opbrengst gaan we iets doen voor de kinderen van Home Sweet Home. Meer hierover zullen we vertellen als duidelijk is wat we precies gaan doen.

Ook hebben we in onze vakantie een reunie gehouden met alle vrijwilligers die de afgelopen tijd bij Home Sweet Home hebben gewerkt. Het was een erg gezellige avond waarin alle leuke én minder leuke momenten van afgelopen jaar nog eens met elkaar werden gedeeld. Het was een waardevolle avond en zeker voor herhaling vatbaar!

Er heeft in onze vakantie ook een wijziging plaatsgevonden in de samenstelling van ons thuisfrontcommissie. Cors heeft ons helaas moeten verlaten en Astrid den Boer hebben we mogen verwelkomen in het team. Dat Cors ons heeft verlaten vinden we jammer en aan de andere kant zijn we blij dat Astrid zich heeft aangemeld! We hopen binnekort nog meer mensen in ons thuisfront te mogen verwelkomen om er voor te zorgen dat de afstand tussen Nederland en Uganda een stukje kleiner wordt. Het thuisfront is een belangrijke schakel tussen jullie en ons. Dus mocht je vragen hebben en kun je ze niet direct aan ons kwijt schakel deze mensen dan in. Ze zijn graag bereid om vragen te beantwoorden.

De afgelopen maand hebben ze ook bij Home Sweet Home niet stil gezeten. Samen met Helma en Michelle, 2 nieuwe vrijwilligers, is er hard gewerkt aan het schilderen van de binnenkant van de daycare. Het resultaat is prachtig. Wanneer je binnenloopt waan je je in een oceaan waar je Noach tegenkomt op zijn schip. Ook is er een begin gemaakt aan de varkensstal op de boerderij. Alles zag er spik en span uit voor de start van het nieuwe seizoen.

We zijn blij dat we komend jaar veel mensen uit Nederland over de vloer krijgen. Het is voor ons zo belangrijk om te kunnen delen welk leven we hier momenteel hebben. En om daar een goede indruk van te krijgen is het bijna een must om het met eigen ogen te zien. We kijken daarom uit naar de komst van Jamina en Willeke, Hanneke en Hendrina, Corien, en Iris! Jullie zijn van harte welkom!

Tenslotte zullen we jullie ook komend jaar weer op de hoogte houden van alle dingen die we hier mogen doen. Onze werkzaamheden en gebeurtenissen bij Home Sweet Home zijn te volgen via: www.homesweethomeuganda.nl of www.facebook.com/homesweethomeuganda.
Naast ons werk bij Home Sweet Home hopen we ook weer mooie dingen te gaan mogen doen voor "The pearls of Africa" en daarvan zullen we jullie op de hoogte houden via de facebookpagina: www.facebook.com/thepearlsofafrica.

Wil je niks missen like dan deze facebookpagina’s! Wij gaan er weer voor en zien uit naar een mooi jaar in ons nieuwe thuisland Uganda!

Liefs Remco, Joanne, Noa en Finn.

• 03 Februari 2015 - 10:22

Petra Fransen:

Hoi! !

• 03 Februari 2015 - 10:24

Petra Fransen:

Nou zeg ik had een hele brief getypt.. ik zie hem nergens

• 03 Februari 2015 - 10:47

Peter En Gerda:

Bedankt weer voor deze nieuwsbrief! Het is altijd goed en leuk om jullie belevenissen te volgen. We denken aan jullie en bidden voor jullie! Een hele goede tijd de komende weken! Liefs van ons

• 03 Februari 2015 - 11:18

Trudy Van Den Heuvel:

Fijn dat Finn weer nieuwe vriendjes heeft en weer in zijn oude doen is en Noa went ook wel weer gauw denk ik. Zij maakt alles veel bewuster mee hè, vandaar dat zij misschien toch wat meer moeite heeft met omschakelen. Finn zal zich wat makkelijker aanpassen aan de omstandigheden. Zou hij jouw karakter hebben Remco? ;-) Ik heb ook weer genoten van jullie hoor en moet ook op mijn beurt weer wennen aan jullie afwezigheid! We moeten maar gauw even skypen om jullie bruine smoeltjes weer te zien! Liefs van jullie mama <3

• 03 Februari 2015 - 11:21

Annelies Teunissen:

Leuk om jullie belevenissen elke keer weer te kunnen lezen. IK had van Jamina en Willeke al gehoord dat ze naar jullie toekomen. Ik ben heel benieuwd naar hun verhalen.
    Heel veel plezier en succes.

Groetjes
    Annelies

• 03 Februari 2015 - 11:23

Piet:

Mooi brief . jammer dat het al weer om is , het gaat zo snel he .
    maar ik hoop dat alles gauw weer op de rit is daar.
    veel liefs uit
    Zeeland

• 03 Februari 2015 - 14:59

Tante Elly:

Lieve Remco, Joanne, Noa en Finn,

Gelukkig, dat jullie weer een goede reis terug hebben gehad. Wat zullen jullie genoten hebben na jullie verblijf in Nederland en zo heerlijk om iedereen weer te zien.
    Jammer genoeg zat het er niet in om jullie te ontmoeten, maar misschien voor een volgende keer?
    Wat is de daycare mooi geworden!
    Een heel fijn nieuw werkjaar toegewenst.
    Liefs,
    Tante Elly

• 04 Februari 2015 - 10:15

Tante Fia:

Lieve Remco, Joanne, Noa en Finn,

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen in Uganda. En wat was het leuk om jullie weer gezien te hebben. Van de mooie kleurplaten van Noa en Finn geniet ik nog elke dag als ik ze zie hangen. Daar word ik helemaal vrolijk van.
    Gelukkig past Finn zich weer aan. Ach ja, als je zo de onverdeelde aandacht krijgt van je oma's en opa's en verder familie (vlak Ilse en Tonko niet uit), dan valt het niet mee om daar weer afstand van te moeten doen. Leuk dat er zoveel Nederlanders op bezoek gaan komen dit jaar. Fijn voor jullie om te kunnen delen waar je mee bezig bent en wat jullie bezielt om dit werk te doen. Ik denk inderdaad dat je dat pas goed beseft als je het met eigen ogen ziet. Maar wij - achterblijvers - blijven jullie volgen hoor!
    Heel veel zegen op jullie werk nu het nieuwe jaar voor jullie daar weer begonnen is.
    Liefs,
    Tante Fia

• 05 Februari 2015 - 22:51

Corrie En Arwi Valk:

Fijn dat jullie reis goed is verlopen en dat ook de kinderen langzaam maar zeker hun "draai" weer vinden in hun nieuwe thuisland. We begrijpen dat er veel te doen is en dat jullie er weer veel zin in hebben. We wensen jullie veel sterkte en Gods wijsheid en zegen toen.
    Hartelijke groet vanuit een koud en winderig Nederland.

• 07 Februari 2015 - 15:50

Tjarda:

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn!Geweldig dat er een aantal mensen jullie kant op gaan dit jaar. Zo wordt de verbondenheid sterker, goed voor jullie en het thuisfront.
    Jullie hebben hier net de sneeuw en ijzel gemist....
    Liefs en veel zegen!

• 07 Februari 2015 - 19:01

Ingrid:

alle voorgaande keren heb ik met veel plezier jullie reisverslag gelezen, maar na de lunch bij ons waarin we jullie "live" hebben kunnen spreken is het huidige reisverslag nog sprekender...
    Ik wens jullie allen een hele goede tijd toe, dat jullie je allemaal weer snel thuis gaan voelen en Gods onmisbare zegen. Lieve groeten, Ingrid

• 07 Februari 2015 - 21:06

André En Dorien:

Dank je wel voor de mooie nieuwsbrief. Heel leuk om te lezen!!!!!
    Fijn dat jullie weer veilig terug zijn. Wij vonden het heel leuk om jullie weer gezien en gesproken te hebben.
    Wij wensen jullie VEEL GELUK en GODS ZEGEN in jullie werk.
    Lieve groeten André en Dorien

• 08 Februari 2015 - 16:46

Ellen :

Wat leuk om jullie nieuwsbrief weer te lezen! En ook heel leuk om de foto's te zien!
    Wat een cultuurverschil weer op zo'n eerste schooldag. Gelukkig maar, dat jullie het zo konden oppakken door een pannenkoekje op een bankje te gaan eten. Daar kunnen wij dan weer van leren:)
    De daycare bij Home Sweet Home zag er mooi geschilderd uit. Leuk hoor die ark van Noach op de muur.
    Ik wens jullie weer een hele gezegende en goede tijd toe. En dat God jullie veel vreugde mag geven in het werk wat jullie doen en in het leven wat jullie daar hebben. Liefs Ellen Valk
    p.s. Super dat Astrid in jullie TFC komt!

• 10 Februari 2015 - 20:34

Arn Jan:

Hey Remco en Joanne en kids, bedankt voor de update, leuk om te lezen hoe jullie het hier gehad hebben. Wat een ander land zeg! zomaar je kind niet ingeschreven op school. Eigenlijk onvoorstelbaar. Maar goed, je wordt uiteindelijk vast wel iets makkelijker dan wanneer je in Nederland woont. Veel zegen in jullie werk. Ook groetjes van Cobie