The Pearls online! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Familie Kwint - WaarBenJij.nu The Pearls online! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Familie Kwint - WaarBenJij.nu

The Pearls online!

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Familie

03 Juni 2015 | Oeganda, Jinja

Vandaag is het Martyrs day, een nationale vrije dag voor de mensen hier waarop ze herdenken dat in 1886 de 1e christenen die het goede nieuws in Uganda wilde brengen omgebracht werden door mensen die dit goede nieuws beoordeelden als ketterij. Inmiddels telt Uganda veel christenen en hebben de martelaren ervoor gezorgd dat het goede nieuws uiteindelijk door heel Uganda klinkt. Miljoenen mensen, zelfs vanuit omringende landen, gaan te voet naar het dorp Namagongo vlakbij Kampala, de plek waar de christenen op de brandstapel gegooid zijn, om deze slachtoffers te herdenken. Laten we hopen en bidden dat ook in andere landen christenen mogen opstaan om het goede nieuws te vertellen om een soortgelijke beweging te kunnen realiseren. Laten we bidden dat we een tegengeluid kunnen geven aan bijv. IS. Een geluid van hoop en liefde.

We zijn blij dat de website van The Pearls of Africa in de lucht is. Wij zijn erg blij met het resultaat. Ben je nieuwsgierig naar de website? Hij is te bekijken via www.thepearlsofafrica.nl. Op deze site zullen we updates geven over projecten die we namens The Pearls of Africa doen. Ook deze nieuwsbrieven zullen in het vervolg op de website gepubliceerd gaan worden. Als je de nieuwsbrief automatisch ontvangt, hoef je niets te doen. Ook in de toekomst krijg je de nieuwsbrief automatisch toegestuurd.

We hebben afgelopen maand weer veel mogen doen namens The Pearls of Africa. We hebben bijvoorbeeld Peter, onze marktvriend, kunnen helpen met het opzetten van een atelier waarin hij noodgedwongen schoolverlaters leert breien om zo een inkomen voor hunzelf te kunnen realiseren. Samen met Peter ben ik naar Kampala geweest om 2 breimachines te kopen. Het blijft toch mooi om te zien hoe lokale jongeren zich inzetten voor hun medejongeren die geen zicht op een goede toekomst hebben. Peter zelf zit nog op school en doet dit project naast zijn opleiding. Dankzij het verstrekken van een microkrediet door iemand uit Nederland hebben we Peter een steuntje in de rug kunnen geven in de hoop dat hij heel veel meisjes kan gaan bereiken. Een simpel microkrediet kan er voor zorgen dat er een sneeuwbaleffect ontstaat waardoor veel meisjes gered kunnen worden van de ergste armoede. We willen de verstrekker van het krediet daarom ook enorm bedanken! Samen met Peter zal ik de komende periode langs scholen gaan om de truien aan te bieden. Ieder schooluniform bestaat uit een shirt, een overhemd/ blousje, een broek én een trui. We hopen dat bij veel scholen het project zal aanspreken en hij daardoor grote orders binnen zal slepen.

Graag wil ik jullie voorstellen aan Akram. Akram is sinds dit jaar nieuw bij ons op de daycare. Hij was erg ondervoed en moest dus snel aan speciaal voedsel om erger te kunnen voorkomen. Akram woont samen met zijn 4 broertjes en zusjes bij zijn oma. Oma zorgt voor haar 5 kleinkinderen omdat de moeder geestelijk in de war is en de verschillende vaders de benen hebben genomen. Het is een arme familie omdat oma niet kan werken omdat ze voor de kinderen moet zorgen. Gelukkig voor haar staat er een boom op haar erf die heel veel zaden geeft die erg gewild zijn bij de de omringende buren. Door de verkoop van die zaden heeft ze zelf een huisje kunnen bouwen. Geen overbodige luxe omdat haar vorige huisje echt heel slecht was. Maar, er was niet genoeg geld om het huisje helemaal af te krijgen. Gevolg is dat het huisje gedeeltelijk geen vloer heeft waardoor de kinderen noodgedwongen op de klei liggen. Ook een gedeelte van het dak is gemaakt van oude golfplaten met gaten erin waardoor het dak lekt bij regen. Gevolg daarvan is dat ziektes op de loer liggen. Uitgerekend de zwakste, Akram, werd dus ziek. Nadat hij door de speciale voeding van 12 kilo naar 15 kilo was gegroeid is hij doordat hij ziek werd weer teruggevallen naar 10 kilo. Erg zorgelijk dus! De trouwe nieuwsbrieflezer weet dat momenteel Jamina en Willeke, 2 oud collega’s op bezoek zijn. Voordat zij kwamen, hebben ze onder de andere collega’s van de Rabobank een actie gehouden om geld in te zamelen voor The Pearls of Africa. Hiermee hebben ze een prachtig bedrag op kunnen halen. In overleg met Jamina en Willeke hebben we besloten een deel van dit bedrag te gebruiken om het huisje van de familie van Akram echt af te maken. De afgelopen dagen zijn 5 man hard aan het werk geweest om het huisje te voorzien van een goede vloer, een lekvrij dak én een raam om het huisje van licht te kunnen voorzien. Met eigen ogen konden Jamina en Willeke nu zien hoe het huisje razendsnel opknapte. Akram is inmiddels weer beter en is afgelopen week weer op controle geweest in het ziekenhuis om te kijken of hij in gewicht is aangekomen. We zijn erg blij dat hij inmiddels alweer 16 kilo weegt! Hij ziet er erg goed uit en is weer een super vrolijk mannetje. De kans dat hij opnieuw ziek wordt is veel kleiner geworden nu het huisje af is! Vandaag zijn we langs geweest en hebben we oma en de 5 kids verrast met nieuwe matrassen waarop de kinderen nu lekker kunnen gaan slapen. Erg gaaf om te zien dat een actie van een groep mensen ervoor heeft gezorgd dat een hele familie bestaande uit oma en 5 kinderen gered zijn van slechte woonomstandigheden! Oud collega’s van de Rabobank ontzettend bedankt!

De kinderen van Claire hebben de rapporten ontvangen. De jongens doen het ontzettend goed op school en hebben mooie resultaten gehaald. De middelste doet het wat minder goed maar dit heeft een reden. De leraar van de school geeft aan dat hij erg slecht hoort. We hebben Claire daarom met Ivan naar een gespecialiseerd ziekenuis gestuurd. Daar hebben ze hem onderzocht en vervolgens doorgestuurd naar een ziekenhuis in Kampala. We hopen dat ze snel iets kunnen doen aan zijn gehoor waardoor ook zijn resultaten op school zullen verbeteren! Het complete verhaal van Claire is terug te lezen op de website onder het kopje projecten.

Ook Roger’s examens zijn achter de rug. Hij wacht nog op de resultaten. Als deze goed zijn, waar we stiekem wel een beetje van uit gaan, gaat hij zijn 2e en laatste jaar in van zijn opleiding tot engineer. Ook Rogers zijn complete verhaal staat op de website onder het kopje projecten.

Samen met Rogers hebben we deze maand een bezoek gebracht aan Masese een arm dorp aan de rand van Jinja. We werden bijna bedolven onder de kinderen die massaal naar ons toe kwamen rennen. De mensen in dit dorp wonen kosteloos op grondgebied van de overheid. Aangezien de overheid ze daarom dan ook elk moment kan wegsturen bouwen de mensen armoedige huisjes. Ze steken logischerwijs weinig geld in hun huisjes omdat hun toekomst onzeker is. We hebben kennis gemaakt met de inwoners van Masese en hopen in de toekomst hulp te kunnen gaan aanbieden in verschillende vormen. In samenwerking met LifeStep (www.facebook.com/lifestep.ministriesuganda) waar ook Rogers actief is gaan we kijken welke kinderen we kunnen helpen met onderwijs, medische zorg en voorlichting.

Tenslotte zijn het ook weer spannende tijden voor ons. De einddatum van onze werkvergunning komt in zicht waardoor we een nieuwe aanvraag moeten doen om te mogen blijven. Dit keer willen we proberen een vergunning aan te vragen voor de periode van 3 jaar. Hier is uiteraard ook weer geld voor nodig. Mocht je ons willen helpen met het bekostigen van onze wergvergunning heel graag. Als je ons wilt steunen, willen we je vragen je bedrag over te maken op rekeningnummer NL32RABO0303340983 tnv The Pearls of Africa. Graag onder vermelding van werkvergunning. Dankzij jouw gift kunnen we, mits de instanties de aanvraag goedkeuren, de komende 3 jaar blijven doen wat we doen! Heel erg bedankt!

Liefs,
Familie Kwint

• 03 Juni 2015 - 19:02

Piet:

Weer een hele brief , maar heel mooi en goed werk allemaal hoop voor jullie dat het allemaal voor elkaar mag komen wat jullie willen berijkenxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 03 Juni 2015 - 19:31

Trudy Van Den Heuvel:

wat hebben jullie weer hard gewerkt en wat fijn dat je het resultaat ervan al zo snel kan zien.
    Jullie zijn echte toppertjes en hopelijk mogen jullie nog lang doorgaan met alles wat jullie nog willen en mogen doen in jullie buurt. Veel liefs en ik ga de brief weer snel doorsturen, misschien zijn er mensen bij, die jullie financieel willen helpen, je weet het maar nooit!

Kus mama

• 03 Juni 2015 - 21:20

Annelies Teunissen:

Mooi verhaal weer Remco. Leuk om te zien wat er met onze donaties gedaan wordt en dat Jamina en Willeke de resultaten met eigen ogen kunnen zien.
    Mooi werk.
    Groet
    Annelies

• 05 Juni 2015 - 12:20

André De Meij:

Hoi lieve mensen,
    als ik jullie verslag zo lees, ben ik (weer) onder de indruk van hetgeen jullie mogen doen voor de mensen in Uganda. Ik vind het mooi om te lezen hoe ondernemend jullie zijn en kansen benutten waar jullie mogelijkheden zien! Ik bid met jullie mee dat de werkvergunning voor de komende 3 jaar een feit zal worden.
    Remco, dank je wel dat je op zo´n bijzondere manier ons een inkijkje in jullie leven geeft. De passie straalt ervan af. Ik ga jullie website zeker bezoeken.
    Groet, André de Meij

• 09 Juni 2015 - 10:24

Trees:

Wat een prachtig werk doen jullie met jullie team. Er wordt gezegd "Als je één mens redt, red je de hele wereld. " Zo belangrijk is het werk wat jullie doen, en het geldt voor ons allemaal. Jullie zijn een pracht voorbeeld.
    Ga door.......... en heel veel succes! Hartelijke groet, Trees