De doorstart is begonnen. - Reisverslag uit Nieuwkoop, Nederland van Familie Kwint - WaarBenJij.nu De doorstart is begonnen. - Reisverslag uit Nieuwkoop, Nederland van Familie Kwint - WaarBenJij.nu

De doorstart is begonnen.

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Familie

19 Juni 2022 | Nederland, Nieuwkoop

De doorstart is begonnen.

Wat zijn onze families door een verschrikkelijke moeilijke tijd gegaan de afgelopen 2 jaar. Waar wij tussendoor nog wel eens van het slot gingen in Nederland en perioden kenden waarin we weer van alles ‘mochten’ bleven de deuren van de scholen in Oeganda steevast op slot met alle gevolgen van dien.

Twee van onze schoolgaande meiden van 16 en 18 jaar zijn gewild of ongewild zwanger geworden en zijn inmiddels bevallen van gezonde baby's. Je kunt je voorstellen dat de toekomst van deze meiden daarmee op de tocht is komen te staan. Opeens zijn ze verantwoordelijk voor nieuw leven. Naar schoolgaan wordt lastig aangezien er niet altijd iemand is die de zorg voor de pasgeborene op zich neemt. Hoewel de scholen vanaf het begin van dit jaar weer zijn begonnen, geldt dit dus niet voor deze twee jonge meiden. Er wordt door Kate nog wel geprobeerd om te kijken of de zorg deels door een oma of ander familielid deels kan worden overgenomen maar dat is erg onzeker. Eén van de meiden woont inmiddels bij de vader van de baby. De vader van de jonge moeder maakt zich erg ongerust over de toekomst van zijn dochter. Dankzij Kate, die zich nog altijd vol passie over de 'werkvloer' beweegt, proberen we te kijken naar mogelijkheden waarin we haar toekomst én die van haar kleintje alsnog veilig kunnen stellen.

Na een verschrikkelijke lange periode van verplicht thuiszitten voor onze Pearls mogen ze nu dus eindelijk weer naar school. De lange lockdown heeft gezorgd voor een toename van de al aanwezige armoede in de families. Waar de kinderen niet naar school konden, mochten de ouders veelal niet aan het werk. En geen werk betekent geen inkomen. Daar komt ook nog eens bij dat er meer monden te voeden waren aangezien de schoolgaande kinderen de maaltijden op school ook misten nu de scholen dicht waren. Om deze reden zijn er regelmatig momenten geweest waarin we Kate de opdracht hebben gegeven rond te gaan met noodpakketten bestaande uit rijst, bonen en maismeel. Keer op keer werd zij vol dankbaarheid begroet door de families. Hopelijk zorgt de opheffing van de lockdown er ook voor dat de families weer iets van inkomsten kunnen gaan verdienen.

Is er dan helemaal geen goed nieuws geweest? Ja, gelukkig wel! Maggy één van onze oudere Pearls is afgestudeerd! Zij heeft haar 2-jarige opleiding aan de hotelschool met goed gevolg afgesloten. Met een diploma op zak hoopt zij binnenkort werkzaam te zijn in één van de grotere hotels in Jinja. Ze vindt het leuk om met verschillende nationaliteiten in contact te komen. De grotere hotels zitten vol met toeristen, vandaar haar droom om daar werkzaam te kunnen zijn. Tot die tijd zit ze niet stil. Momenteel werkt ze in de bediening en als kok in een lokaal restaurant. Haar diploma én sterke wil om haar droom te realiseren stelt haar in staat om een inkomen te gaan verdienen waarmee ze niet alleen haarzelf maar ook haar broertjes en zusjes kan ondersteunen! Door haar positieve houding en haar doorzettingsvermogen is zij een voorbeeld voor de jongeren om haar heen. Dit is exact wat Nelson Mandela bedoelde met zijn uitspraak:'Education is the most powerful weapon which you can use to change the world'. Wij zijn ontzettend trots op Maggy!

We willen jullie als team van bidders, donateurs, aanjagers en actievoerders bedanken voor al jullie support in de moeilijke periode die achter de rug is. Met jullie gebed en financiële bijdrage zijn we deze sombere periode doorgekomen en zijn we een gezonde stichting gebleven. Nog steeds zijn we in staat om 50 kinderen naar school te laten gaan daar waar ze ander hulpeloos en hopeloos thuis zouden zitten. Voor hen gloort een hoopvolle toekomst. We gaan weer volle bak door om de dromen van deze kinderen te kunnen realiseren. We zijn ervan overtuigd dat ook deze kinderen net als Maggy verschil kunnen gaan maken voor de mensen om hen heen. Zij zullen de andere enthousiasmeren en motiveren om alles uit het leven te halen!

Met hartelijke groet,

Familie Kwint

• 19 Juni 2022 - 20:22

Mama:

Dank voor jullie brief. Fijn dat alles ondanks alle beperkingen door mocht gaan onder het toeziend oog en betrokkenheid van Kate. Een pracht mens en zo belangrijk voor jullie mooie werk.

• 23 Juni 2022 - 09:26

Fia:

Fijn dat we weer horen van de situatie in Uganda. Mooi dat het werk door kan gaan en dat jullie - ondanks de beperkingen in Nederland en vooral Uganda - een gezonde stichting hebben behouden, en dat je met volle kracht voort kunt gaan. Wat een gouden vrouw is Kate, dat zij met zoveel passie de kar in deze moeilijke periode getrokken heeft.
    Ga zo voort! En mogen er meer leerlingen komen die net als Maggie gemotiveerd zijn om iets van hun leven te maken.