Bulikimu KisoBOKa - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Familie Kwint - WaarBenJij.nu Bulikimu KisoBOKa - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Familie Kwint - WaarBenJij.nu

Bulikimu KisoBOKa

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Familie

01 December 2015 | Oeganda, Jinja

‘with God everything is possible’ (Lukas 1:37)

Het is alweer tijd voor de laatste nieuwsbrief van het jaar 2015. Het is een bewogen jaar geweest waarin veel is gebeurd op zowel positief als negatief vlak. Laat ik negatief beginnen zodat ik het positief kan laten eindigen.

In april werden we geconfronteerd met een motorongeluk en gingen we een aantal weken door een diep dal. Finn was er het ergst aan toe en ik kon geen kant op vanwege mijn knie waarop ik na de val een fikse wond had opgelopen. Joanne en Noa moesten een aantal weken de zorg dragen voor ons “kneuzen”. De volgende tegenvaller was een hardnekkige malaria parasiet die Joanne d’r lichaam niet wilde verlaten. Het was mijn beurt om de zorg van Noa en Finn tijdelijk alleen op mij te nemen. Uiteindelijk na 3 verschillende medicijnen te hebben geprobeerd was de parasiet verslagen en had het Joanne d’r lichaam verlaten.Tenslotte was er begin oktober de breuk in de samenwerking tussen Home Sweet Home en ons.

Hoewel jullie als thuisfront ver weg lijken op zulke momenten hebben wij mogen ervaren hoe betrokken jullie zijn bij ons persoonlijk en bij het werk wat we doen. Daar zijn we enorm dankbaar voor en het heeft ons geholpen om samen met God weer uit ieder dal te kunnen kruipen. In de moeilijke momenten prijzen we ons gelukkig met onze familie, vrienden én met een warme gemeente die achter ons staat. We hebben in moeilijke momenten mogen ervaren dat we er als gezin niet alleen voor stonden maar dat we ons samen met jullie juist sterker voelden. We willen daarom iedereen bedanken die het afgelopen jaar voor ons hebben gebeden, kaartjes of email hebben gestuurd of berichten van medeleven hebben verstuurd via de sociale media. Zonder jullie is het onmogelijk om ons werk hier tussen de ontzettend lieve ugandese mensen te kunnen doen.

Natuurlijk en gelukkig zijn er meer positieve gebeurtenissen te melden over het afgelopen jaar. We hebben binnen Home Sweet Home het team van de daycare mogen opbouwen zodat ze als team zelfstandig hun werkzaamheden konden uitvoeren. We hebben ze laten ervaren hoe het is om als team te functioneren in plaats van als individu. Het gevolg was dat er blijdschap ontstond binnen de daycare en dat de ‘aunties’ plezier in hun werk kregen. In plaats van een afwachtende houding aan te nemen, kwamen ze nu zelf met oplossingen bij problemen. De opgewektheid van de aunties had automatisch zijn weerslag op de kinderen van de daycare die op hun beurt ook beter in hun vel kwamen te zitten.

Ook de huisbezoeken bij de kinderen waren iedere keer heel bijzonder. Dankzij de gastvrijheid van de ouders of verzorgers van de daycare kinderen hebben we mogen ontdekken hoe het echte leven van de ugandezen eruit ziet. Altijd hebben we ons welkom gevoeld bij de kleine schattige huisjes waar de meeste van hen in wonen. We hebben genoten van heerlijke maaltijden die voor ons werden bereid als dank voor onze komst. De mensen in Uganda zijn bijzonder gastvrij en willen je met letterlijk alles wat ze hebben bedanken voor je aanwezigheid.

We zijn daarom dan ook blij en dankbaar voor de tijd die we hebben mogen doorbrengen bij Home Sweet Home. Het is een leerzame tijd geweest waarin we Uganda hebben mogen ontdekken en waarin we de cultuur hebben mogen ontmoeten.

Verder hebben we onze eigen stichting mogen beginnen in april van afgelopen jaar.Dankzij “The Pearls of Africa” hebben we een aantal gezinnen kunnen helpen met uiteenlopende zaken. Zo hebben we een aantal huisjes die in slechte staat verkeerden ge- en verbouwd. Daarnaast hebben we 12 kinderen op kunnen nemen in een sponsorprogramma. Deze kinderen kunnen dankzij jullie na een tijdje noodgedwongen thuis te hebben moeten zitten weer naar school. Sommige van deze kinderen hebben hun eigen persoonlijke sponsor uit Nederland die ze ook daadwerkelijk ontmoet hebben tijdens hun verblijf in Uganda. Dit maakt de betrokkenheid extra sterk en de band ook erg speciaal. Ook hebben we een aantal mensen kunnen helpen met medische zorg en hebben we Peter geholpen met het opzetten en besturen van zijn Jinja Knitting Training Center, een project waarin kansarme jongeren kosteloos een vak kunnen leren met als doel voor zichzelf een betere toekomst te kunnen realiseren.

Als klap op de vuurpijl zijn we enthousiast jullie te mogen vertellen dat we vanaf vandaag met The Pearls of Africa een officieel samenwerkingsverband zijn aangegaan met Bulikimu KisoBOKa. Bulikimu KisoBOKa wat in Luganda ‘alles is mogelijk’ betekend is een project opgezet door 2 nederlanders. In augustus van 2014 is het project gestart vanaf de nieuwe locatie in Makenke. Door de snelle terugkeer naar Nederland van de beide oprichters Paul en Willem is het project eigenlijk te snel in Ugandese handen gekomen met als gevolg dat het project op de nieuwe locatie nooit echt goed van de grond gekomen is. Samen met een duitse adviseur aan ons de taak om samen met een heel nieuw team aan de slag te gaan om Bulikimu KisBOKa weer terug op de kaart te zetten. Bulikimu kisoBOKa zet zich o.a. in voor straatjongeren. Jongeren worden, als ze dat willen, van de straten van Jinja gehaald met als doel ze klaar te stomen voor een terugkeer naar familie. Er wordt ze de kans op onderwijs geboden of de kans om een vak te leren. Samen met een begeleider wordt hard met ze gewerkt aan een veranderde denkwijze. Na maximaal een jaar worden ze uiteindelijk, hopelijk positief veranderd, weer herenigd met familie. Mocht dit om bepaalde redenen niet lukken omdat er geen familie is of omdat de familie een negatieve invloed op ze heeft, worden ze ondergebracht bij ‘boarding schools’. Naast de straatjongeren is het project opgericht voor de mensen in Kimasa, het gebied waarin het project hulp biedt. Dit gebied bestaat uit 3 dorpen: Kitovu, Makenke en Sakabusolo. Er is iedere woensdag een mobiele kliniek voor deze mensen waar ze tegen een geringe betaling zorg kunnen krijgen. Daarnaast zijn we de afgelopen maand druk bezig geweest om te inventiseren waar de behoefte ligt om zo voor verschillende doelgroepen een programma te kunnen gaan aanbieden. Voor de kinderen die in de gevaarlijke brouwerijen leven en niet naar school kunnen wordt nu al iedere woensdag een programma aangeboden waarin ze spelenderwijs kunnen leren maar bovenal plezier met elkaar kunnen hebben. De eerste ochtenden waren dankzij Iris en Rosalie, die ons de afgelopen weken hebben bezocht, een groot succes! De volgende dag stonden de kinderen alweer massaal te wachten bij het hek in de hoop dat ze deze dag weer konden spelen! Er liggen plannen klaar voor de meest uiteenlopende programma’s van computerlessen tot dans workshops. Maar één ding is zeker, vanaf januari gaat het gezellig druk worden op het terrein van Bulikimu KisoBOKa!

Met The Pearls of Africa gaan we ook Kimasa in om te kijken of er individuele nood is bij de inwoners en ze daar waar nodig is te helpen in hun thuissituatie. De samenwerking stelt ons in staat om een groter publiek te kunnen bereiken. Waar Bulikimu KisoBOKa de verschillende groepen te hulp komt, komt The Pearls of Africa in actie bij persoonlijke nood. Dit om ons uiteindelijke doel te kunnen realiseren voor de mensen in Kimasa. Het doel dat elke inwoner van Kimasa uiteindelijk kan zeggen:”Bulikimu KisBOKa”, oftewel (met God) is alles mogelijk!

Vanuit nu nog Uganda willen we iedereen een heerlijke kerst toewensen. Over ruim een week hopen we ook weer tijdelijk neer te mogen strijken in Nederland om het feest met een ieder van jullie mee te kunnen vieren!

Tot snel!

Liefs familie Kwint.

Bulikimu KisoBOKa is te volgen via: https://www.facebook.com/kisobokango . Like ook deze pagina als je niets wilt missen!

• 01 December 2015 - 19:46

Ans Van Der Schors:

Wat een bijzonder jaarverslag. Heel hartelijk dank. Wat mooi dat jullie als gezegende mensen door alles wat jullie met en voor de Ugandezen hebben kunnen doen een tijdje in Nederland kunnen zijn.
    In January hoop ik weer naar Uganda tegaan om de Mothers van de Orthodoxe kerk weer te ontmoeten.
    . De vrouwen die je moeder Trudy heeft ontmoet.
    De paus had een zeer bemoedigende toespraak voor duizende ugandese jongeren. Mooi. Ik hoorde veel enthousiasme

Alle goeds en hartelijk groeten, Ans

• 01 December 2015 - 20:15

Piet:

Een bewogen jaar maar zo te lezen een mooie toekomst .
    Tot snel KANJERS

• 01 December 2015 - 21:48

Ilse:

Hai lieverds,
    Wat mooi! Jullie samenwerking met Bulikimu KisBOKa! Ik moet die naam nog wel uit mijn hoofd leren voor volgende week vrijdag... Wat ben ik trots op jullie en op wat jullie allemaal bereikt hebben. En wat moeilijk dat we, ook in moeilijke tijden, elkaar niet even kunnen vasthouden! We zien enorm uit naar jullie vakantie hier! Tot gauw lieffies! Hou van jullie!

• 01 December 2015 - 22:12

Hendrina:

Wauw, wat een gave ontwikkeling weer! En wat is Bulikimu KisBoka een mooi project..!
    Een hele goede reis en een onwijs gave en fijne tijd in NL toegewenst!

Groetjes en een dikke knuffel voor Noa en Finn,
    Hendrina

• 01 December 2015 - 22:51

Iris:

Wat bijzonder om jullie verhaal te lezen terwijl ik het vorige week met eigen ogen heb mogen zien.
    Ik heb mogen zien wat voor prachtig werk jullie doen.
    En wat heb ik veel bewondering voor jullie, dat jullie ondanks alle tegenslagen van het afgelopen jaar, niet opgeven.
    Echte toppers, die ik stiekem best wel mis... ;)
    Tot snel lieve mense, en alvast een dikke knuffel voor Noa en Finn!

• 02 December 2015 - 10:21

Tante Fia:

Lieve Remco en Joanne,
    Een mooi verslag weer van alle dingen die jullie hebben meegemaakt. Jullie zijn echt door diepe dalen gegaan, maar wat fijn dat je op de 'top' dit jaar weer mag afsluiten. We hebben jullie natuurlijk gevolgd door de dagboeken van Joanne en jullie verslagen op "waar ben jij nu", maar we hopen jullie nu toch ook weer echt te zien en te ontmoeten.
    Fantastisch dat je met een 'gerust' hart en in een ontspannen sfeer heerlijk een paar weken kunt genieten van jullie geliefden en dierbaren.
    Een goede reis volgende week en tot ziens in ons 'kikkerlandje'.
    Liefs en een dikke pakkerd voor Noa en Fiinn
    tante Fia

• 02 December 2015 - 11:17

Mama Trudy:

Lieve Remco en Joanne
    Zeker een bewogen jaar geweest voor jullie maar wat dapper dat jullie ondanks alle tegenslagen toch jullie weg vervolgen. Fijn dat jullie mogen ervaren dat het loont als je niet opgeeft en in vertrouwen de weg bewandelt die voor je ligt.
    Natuurlijk mogen we weten dat er een grote Helper is tot wie we ons kunnen en mogen wenden maar ondanks dat zijn jullie voor mij alle vier Toppers!!
    Een kus van jullie trotse mama en oma en ik tel de dagen af dat ik jullie weer in het echie mag knuffelen. Dikke kus ook voor Noa (nog 9 nachtjes Noa) en Finn