VMBO leerling reist af naar ver van mijn bed show. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Familie Kwint - WaarBenJij.nu VMBO leerling reist af naar ver van mijn bed show. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Familie Kwint - WaarBenJij.nu

VMBO leerling reist af naar ver van mijn bed show.

Door: Remco Kwint

Blijf op de hoogte en volg Familie

18 April 2019 | Nederland, Amsterdam

Finn staart doelloos naar zijn nieuwe Iphone die hij drie maanden geleden heeft gekregen voor zijn verjaardag. Eigenlijk is hij er wel weer op uitgekeken. Het is studiedag en hij verveelt zich vreselijk. Via zijn Iphone stuurt hij zijn vriend Stan een bericht. Hij vraagt aan Stan of hij zich ook zo verveelt. Na een minuut of tien krijgt hij een bericht terug. Stan geeft aan een hele leuke dag te hebben en zich totaal niet te vervelen. Hij is vanaf vanmorgen al bezig om statiegeldflessen in te zamelen. Hij vertelt enthousiast dat hij van de opbrengst al twee paar nieuwe schoenen kan kopen voor de familie Okello die hij vorig jaar in Oeganda heeft ontmoet. Finn wist wel dat Stan met zijn vader en moeder naar Oeganda was geweest. Maar alle enthousiaste verhalen die hij vertelde, waren bij Finn al weer weggezakt. Hij kon zich er geen voorstelling van maken. Het verhaal van Finn en Stan laat precies zien wat er misgaat in de huidige wereld waarin we geen oog meer voor elkaar lijken te hebben. Social media heeft ervoor gezorgd dat we nog meer dan vroeger op een eiland zijn gaan leven. Het gaat steeds meer om onszelf en niet meer om die ander. Jongeren zouden zich meer moeten verdiepen in de wereld waarin zij leven. Het is belangrijk om ze die andere, minder ontwikkelde kant van de wereld te laten ervaren. Daar worden we allemaal beter van. Scholen kunnen ervoor zorgen dat de jongeren heel even van hun eiland afgaan. Stage in een ontwikkelingsland zou daarom een verplicht onderdeel binnen het VMBO moeten worden.

Persoonlijke ontwikkeling
Naast de werkervaring die je opdoet in het buitenland werk je ook aan je persoonlijke ontwikkeling. Omdat je naast dat je werkt ook tijdelijk woont in dit voor jou vreemde land gaat je persoonlijke ontwikkeling dubbel zo snel. De situatie in het land waar je stage loopt dwingt je vaak om keuzes te maken die je niet zo snel zou maken in je eigen land. Doordat de situatie in het buitenland je dwingt om uit je comfort zone te stappen leer je extra snel. Je wordt tijdens je stage uitgedaagd en daardoor ontdek je pas echt wat het leven je te bieden heeft. Je wordt zekerder, zefstandiger en meer onafhankelijk.

Waardering voor de ‘kleine’ dingen.
Voor even word je met de neus op de feiten gedrukt en leer je beseffen dat je maar al te blij moet zijn dat jouw wiegje in Nederland heeft gestaan en niet in het land waar je stage loopt. Alle dingen die je als ‘gewoon’ bestempelde ga je ineens waarderen. Zo kan Finn bijvoorbeeld met zijn Iphone direct contact maken met wie hij wil. Tijdens je stage zul je ontdekken dat mensen in die ‘andere wereld’ vaak kilometers moeten lopen om een bericht over te brengen. Je zult ontdekken dat het niet vanzelfsprekend is dat je geholpen wordt als je ziek bent. Ook zul je met eigen ogen zien dat het niet voor iedereen is weggelegd een dak boven je hoofd te hebben. Tenslotte zul je zien dat drie keer per dag eten eerder uitzondering is dan de regel. De ver van mijn bed show is voor deze mensen realiteit, en opeens sta je er middenin. Dat leert je opnieuw waarderen hoe goed wij het hebben in onze westerse wereld.

Bruggen bouwen
Wanneer je stage hebt gelopen in een derdewereldland ben je voor altijd ambassadeur, en dat is belangrijk. Je kunt met de opgedane ervaring andere mensen overtuigen. Je kunt ze vertellen dat het belangrijk is om naar elkaar om te zien. De mensen die je ontmoet hebt, zijn ook gewoon mensen zoals jij en ik. Jij kunt familie en vrienden overtuigen en nieuwsgierig maken. Op deze manier zal er steeds meer betrokkenheid komen bij die ‘andere’ wereld ver van ons vandaan. Door jou komt deze wereld een stukje dichterbij.

Met z’n allen ‘druppelen’
Natuurlijk zijn er altijd mensen die spreken van een druppel op de gloeiende plaat. Die mensen hebben deels gelijk. Wanneer je in een derdewereldland bent en je kijkt om je heen kan je het gevoel bekruipen waar je het allemaal voor doet. Het leed is veel groter dan je aankunt. De uitgedeelde druppels lijken onopmerkzaam te blijven. Maar niets is minder waar. Uit recent onderzoek van de Verenigde Naties blijkt dat in vijftien jaar tijd de extreme armoede is gehalveerd. In 1990 leefden 1,9 miljard mensen van minder dan 1,25 dollar per dag. In 2015 zijn dit nog 836 miljoen mensen. Dit zijn er nog steeds enorm veel, maar als we met zijn allen ervoor zorgen dat we druppelstand omhoog krijgen dan zal de plaat steeds verder afgekoeld worden. Eigenlijk zou om deze reden de stage niet alleen voor VMBO leerlingen verplicht moeten worden, maar voor alle leerlingen.

Remco Kwint