Gratis liefde - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Familie Kwint - WaarBenJij.nu Gratis liefde - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Familie Kwint - WaarBenJij.nu

Gratis liefde

Door: Remco kwint

Blijf op de hoogte en volg Familie

23 December 2013 | Oeganda, Jinja

Gratis Liefde...
Er is alweer een maand voorbij. Tijd voor onze allereerste nieuwsbrief zo vlak voor de kerst. Het was vandaag een warme dag en ik (Remco) zit dan ook nu aan de eettafel deze nieuwsbrief te maken slechts gekleed in een korte broek. En dat is vreemd zo vlak voor de kerst. Net zoals veel dingen deze eerste maand vreemd waren. De 1e vraag die Noa stelde in onze 1e autorit bij daglicht was, papa waarom zijn al deze huizen ingestort? Tsja Noa, zo zien de meeste huizen er uit in Oeganda. We hadden geld van onze rekening nodig om een auto en spullen te kopen voor ons huisje. Dat was een week onderweg vanuit Nederland. Noa en Finn die tijdens het avondeten het ‘vreemde’ eten niet lekker vinden. De stroom en het water wat regelmatig uitvalt. De loodgieter die niet op komt dagen op zijn afspraak. De ijsthee waar Noa dol op is blijkt échte ‘vreemde’ ijsthee te zijn. (koude thee). Kakkerlakken en muizen in huis. Geen groene en grijze afvalbak, maar gewoon je eigen vuil verbranden. En dit zijn slechts enkele voorbeelden van de verschillen tussen Nederland en Oeganda. Het is dan ook niet zo gek dat we allemaal even moesten wennen aan ons nieuwe thuisland. De 1e dagen waren daarom,ondanks het geweldige ontvangst door Zenon en Suzan, niet echt leuk. Maar, alles went en daarom kunnen we nu dan ook al zeggen dat we aardig gewent zijn hier. Noa speelt graag met haar nieuwe vriendjes en vriendinnetjes van Home Sweet Home. En Finn heeft in Devin, het zoontje van Zenon en Suzan, zijn nieuwe vriend gevonden. Ze zijn beide even oud en zoeken elkaar steeds meer op. Ook wij vinden steeds beter onze weg en voelen ons iedere dag beter. Dan, als de rust is weergekeerd komt ineens de vraag bij mij op, wat gaan we hier eigenlijk betekenen? De volgende morgen loop ik naar beneden om wat brood te kopen in één van de kraampjes die langs de weg staan. Al lopend zie ik links en rechts groepjes kinderen zitten die tevreden van hun ‘lunch’ zitten te genieten. Opeens komt de vraag in me op wie is er nou eigenlijk gelukkiger. ‘Onze kinderen’ in Nederland die alles hebben, of de kinderen hier die ogenschijnlijk niets hebben? Natuurlijk zijn er veel weeskinderen die op straat slapen, geen eten hebben en een vroegtijdige dood sterven. Maar de kinderen die het beter getroffen hebben zijn altijd blij , lachen vriendelijk en rennen naar je toe als je voorbij komt. Hier kunnen we veel van leren. Deze kinderen die in onze ogen niets hebben, hebben alles! Hier zie je met je eigen ogen dat hoe meer je hebt, hoe ongelukkiger je kan worden. Natuurlijk wist ik dit al, maar hier is het zichtbaar met mijn eigen ogen! De kinderen hier waarderen wat ze wel hebben, in tegenstelling tot de kinderen in Nederland waarbij het lijkt dat zij alleen kijken naar wat ze niet hebben. Teruglopend naar boven besluit ik voor de kinderen van Oeganda te bidden en zegen de kinderen wanneer ik ze passeer. We hebben in de afgelopen maand al verschillende weeshuizen gezien en dan besef je hoe hoog de nood is hier in dit prachtige land. We zien in Kampala, de hoofdstad, jonge kinderen op straat zitten met de handen omhoog om te bedelen. Alles in je roept dan, dit hoort niet! Afgelopen donderdag zijn we naar een prachtige kerstshow geweest georganiseerd door een grote kerk in Kampala. Het was voor de kinderen een grote verrassing en het was ook mooi om te zien hoe zichtbaar ze van dit soort momenten kunnen genieten. Tijdens deze show komt dan ook het antwoord op mijn vraag wat we hier kunnen betekenen. Komende kerst vieren we opnieuw dat Jezus is geboren. Hij is gekomen om ons te laten zien wat liefde is. En liefde is iets wat de kinderen hier hard kunnen gebruiken. Liefde is hier niet vanzelfsprekend. En dus is dat wat we willen gaan doen. We willen deze kinderen de liefde geven die ze verdienen. Het ultieme offer wat Jezus bracht om ons Zijn liefde te brengen was zijn dood. Dankzij Zijn dood kunnen we oneindig op Zijn Liefde rekenen. Zijn Liefde kostte Hem alles en kost ons niets. Ons ‘offer’ van verhuizen ver van onze familie en vrienden vandaan valt daarbij in het niet. Daarom zijn wij vastbesloten en willen wij net als Jezus de gratis liefde hier uitdelen aan de vele kinderen die het zo nodig hebben. Het is tenslotte zo dat de glimlach van een kind doet je beseffen dat je leeft...
Langs deze weg willen we iedereen alvast hele fijne kerstdagen toewensen en al het goede voor 2014!
We miss you all!
Remco, Joanne, Noa & Finn

• 23 December 2013 - 08:49

Sandra Koridon:

Wat een prachtig verhaal en wat leuk om dit over jullie ervaring te lezen. Het zal idd erg wennen zijn om de feestdagen te vieren in een korte broek

• 23 December 2013 - 09:10

Jannine:

Wauw, wat kun je dat prachtig verwoorden, Remco. Echt heel mooi!
    Heel veel liefs en voor jullie ook alvast heel fijne kerstdagen.
    x Jannine

• 23 December 2013 - 09:42

Ellen:

Mooi gezegd hoor Remco! Kan me zo voorstellen dat je de eerste dagen denkt: wat heb ik gedaan.......... Maar dat je je nu zo bruikbaar voelt!
    We wensen jou samen met Joanne en jullie lieve kinderen fijne feestdagen toe en een heel goed 2014!
    Dat jullie steeds meer jullie plekje mogen vinden!
    liefs Pieter, Ellen, Esther en Lisa

• 23 December 2013 - 09:46

Ineke:

Wat een mooi verhaal! Fijn om te lezen hoe het jullie vergaat! Hele fijne dagen! Liefs Ineke

• 23 December 2013 - 09:55

Jeroen:

Mooi verhaal broer. Goed om te lezen. We leven met jullie mee. We bidden voor jullie veiligheid, gezondheid en dat God jullie zal leiden op de weg die jullie mogen gaan.

Moge de God van de vrede, die onze Heer Jezus, de machtige herder van de schapen, door het bloed van het eeuwig verbond uit de wereld van de doden heeft weggeleid, u toerusten met al het goede, zodat u zijn wil kunt doen. Moge hij in ons datgene tot stand brengen wat hem welgevallig is, door Jezus Christus, aan wie de eer toekomt, tot in alle eeuwigheid.
    Moge hij vanuit zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken door zijn Geest, zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde.
    Amen, ja, Amen.

Veel liefs en een hartelijke groet van je broertje

• 23 December 2013 - 10:07

Ilse:

Prachtig geschreven broer. Wat een mooi werk doen jullie daar, maar hoe moeilijk kan dat ook voor jullie zijn. Vanuit hier kunnen we nooit helemaal beseffen hoe dat is. Ik ben trots op jullie. Miss you too :(

• 23 December 2013 - 10:22

Renate Ottens:

Wat een mooi verhaal. Ik kan me jullie eerste gedachte goed voorstellen, wat is het een andere wereld. Wij wensen jullie een hele fijne kerst toe. Enne Jo, het is stil op de afdeling hoor. Ik mis je lach enorm. Xx

• 23 December 2013 - 11:04

Nelleke:

Lieve joanne Remco noah en finn, leuk om te lezen hoe het met jullie is.
    Ook vanuit een groen mijdrecht hele fijne kerstdagen en alvast alle goeds voor het nieuwe jaar, Jaap en nelleke.

• 23 December 2013 - 11:05

Petra Fransen:

Hoi allemaal!

Fijn dat jullie iets laten horen! Ik wens jullie gezellige feestdagen toe en wens jullie ook een liefdevol! 2014!!!!
    groetjes van Petra Fransen en gezin

• 23 December 2013 - 11:12

Kitty Hooglugt:

Jo ik mis je vrolijkheid enorm maar wat een super mooi verhaal. Ook de foto's zijn prachtig. Wij wensen jullie ook een hele mooie kerst en een super 2014. Liefs Gerrit Jan en Kitty Hooglugt.

• 23 December 2013 - 11:45

Emmy Ursem:

Wat een mooi verhaal en wat zullen jullie een indrukken opdoen.
    Lekker kerst vieren in je korte broek, is inderdaad wel een heel ander verhaal, dan hier in het koude kikkerlandje. Hele fijne kerstdagen en de allerbeste wensen voor 2014.
    Sjaak en Emmy Ursem + kinderen.

• 23 December 2013 - 12:21

Mama:

Mooi verslag Remco en zo begrijpelijk ook. Aan de ene kant de pijnlijke kant van het wennen, aan de andere kant de intentie om er te zijn om liefde uit te delen aan mensen en kinderen, die dit zo nodig hebben. Natuurlijk kan je het zelfoffer van Jezus niet vergelijken met dat van jullie, maar het offer dat jullie brengen en al gebracht hebben is echt bewonderenswaardig, vergeet dat niet. Ik wens jullie dan ook veel sterkte tijdens alle moeilijke momenten en ook bid natuurlijk voor jullie en jullie kinderen dat jullie bescherming, kracht en wijsheid mogen ontvangen en ook voldoening en plezier op jullie nieuwe plekje mogen ervaren. Wij vieren kerst zonder jullie lijfelijke aanwezigheid maar met jullie in ons hart en onze gedachten. Veel liefs van mama en ook een knuffel voor Noa en Finn.

• 23 December 2013 - 13:35

Carolina:

Zo, Remco, wat een gave heb jij; schrijven! Mooi hoor. Het is hier in Nederland moeilijk voor te stellen dat er kinderen langs de weg zitten te bedelen
    Veel succes met liefde geven daar. Jullie hebben genoeg, dus dat komt vast wel goed.
    Fijne feestdagen en een extra dikke kus voor je vrouwtje. Carolina en Fam.

• 23 December 2013 - 14:54

Oom Theo En Tante Coby:

Wat heb je dat mooi weergegeven Remco, wat een wereld van verschil en wat is het om te denken te geven hoe kinderen daar met zo weinig gelukkig en blij zijn terwijl wij hier in het luilekkerland alles hebben wat we maar kunnen wensen en zo vaak ondankbaar zijn.
    Zo waardeer je des te meer het werk dat jullie daar doen en wanneer kinderen blij en gelukkig zijn dan ben je dat vanzelf toch ook?

Wij wensen jullie ook hele goede kerstdagen toe en Gods zegen in 2014

We bidden jullie Zijn liefde en kracht toe wanneer het moeilijk is.

Liefs en groetjes van oom Theo en tante Coby

Knuffel aan de kids!

• 23 December 2013 - 15:33

Tante Elly:

Lieve Remco en Joanne,

Wat een geweldige indrukken hebben jullie al beleefd. Fijn, dat Noa en Finn al een beetje beginnen te wennen. Ik denk veel aan jullie en gedenk jullie ook elke dag in mijn gebed.
    Fantastisch, dat jullie zo veel voor anderen mogen betekenen.
    Deel maar heel veel liefde uit. Daar kan iedereen alleen maar beter van worden.
    Fijne kerstdagen en mag God jullie in het nieuwe jaar Zijn rijke zegen geven, zodat jullie daar ook weer tot een zegen kunnen zijn.

Liefs en groetjes,

Tante Elly

• 23 December 2013 - 17:51

Tante Fia:

Lieve Remco en Joanne,

Wat fijn van jullie te horen. En wat heb je dat mooi weergeven: je passie om in Uganda iets te betekenen, je onzekerheid: hoe dan? En je compassie met al die kinderen daar die niks hebben en toch zo gelukkig zijn. Het is waar: Hoe meer een mens heeft, hoe ontevredener hij soms wordt. (Gelukkig niet altijd hoor!)
    Aan die beestenboel zullen jullie wel moeten leren wennen, vrees ik. Dat is wel een beetje anders dan in ons aangeharkte kikkerlandje.
    Ik ben vooral getroffen door de liefde die er uit je verslag spreekt. Je zult gaandeweg wel ervaren wat jullie taak daar precies zal zijn. Als je begint met liefde, heb je de beste start gemaakt. Als ik jullie verhaal lees, dan proef ik daarin wat er vaak over Jezus wordt geschreven: Hij was met ontferming bewogen. Als je aan zo'n taak begint, dan kun je niet zonder deze bewogenheid. Geweldig dat je die in zo'n korte tijdl in je hart al zo begaan bent met de kinderen daar.
    Ik wens jullie een geweldige tijd toe, waarin je werkelijk tot zegen mag zijn. Wij bidden er allemaal voor!
    Heel fijne en gezegende kerstdagen (in de zon) gewenst en heel veel zegen in het Nieuwe jaar.

Veel liefs, en een dikke knuffel voor Noa en Finn, en ook groetjes voor de collega's Suzan en Zenon
    tante Fia

• 23 December 2013 - 19:03

Simon En Nelleke Zwarts:

hoi familie ,goed bericht van daar. wij wensen jullie natuurlijk ook hele fijne feest dagen.
    we kunnen ons voorstellen dat het een heel andere ervaring word.
    vriendelijke groeten van simon en nelleke

• 23 December 2013 - 19:11

Corien:

Wauw Remco, wat kun jij mooi schrijven!! Fijn dat het een beetje begint te wennen. Hele fijne dagen (in jullie korte broek)! Liefs Corien

• 23 December 2013 - 20:03

Papa Opa En Schoonpa:

een hele mooi en ware nieuwsbrief ,
    ik ben der stil van en hoop dat jullie ook hele fijne dagen mogen hebben met elkaar .
    en wij missen jullie ook heel erg .
    heel veel liefs en het gaat jullie heel goed .
    vele groetjes uit zeeland

• 23 December 2013 - 20:26

Oom Ger En Tante Carla:

Wat een indrukken hebben jullie al opgedaan in 1 maand tijd. Een ware cultuurschok voor jullie en de kinderen. Mooi om jouw zoektocht te lezen Remko naar de zin van je aanwezigheid zo ver van je moederland vandaan. En ontroerend om te lezen dat in de ontmoeting met de kinderen in Uganda liefde in je hart ontbrandt. Dat je dan nog meer beseft wat Jezus gedaan heeft door zijn fantastische positie bij zijn Vader op te geven en mens te worden en daardoor voor de wereld de weg terug te banen naar Zijn Koninkrijk is zo bijzonder teer en bemoedigend voor jullie.
    Wij wensen jou, Joanne, Noa en Finn gezegende kerstdagen en een bemoedigend 2014.

Hartelijke groet,

Oom Ger en tante Carla

• 23 December 2013 - 21:58

Sandra Van Leeuwen:

Wat een super mooi verhaal zeg!! Zo mooi.... En wat een super mooie foto's, Noa en Finn die gelijk vriendjes maken! Voor jullie ook hele fijne kerstdagen en een super en gezond 2014! Liefs, San

• 23 December 2013 - 21:59

Clazina:

Wat fijn dat jullie ondertussen al aardig beginnen te wennen! En wat een mooie nieuwsbrief!
    Ik wens jullie hele fijne feestdagen toe en alle goeds en sterkte voor het aankomende jaar!
    Liefs Clazina

• 24 December 2013 - 00:43

Annemiek Van Der Woude:

Ha Remco en Joanne,

Jeetje..Wat is het mooi stuk tekst. Heel mooi verwoord Remco. Hoop dat jullie nieuwe stek elke dag een beetje meer zal wennen! Ik heb veel bewonding voor jullie en lees met veel plezier jullie facebook berichtjes.

Ik wens jullie hele fijne en bijzondere dagen. Zal toch even raar zijn kerst in warm Afrika!

Liefs Annemiek

• 24 December 2013 - 12:24

Tjarda Scheltens:

Hoi Remco, goed om van jullie te horen. Wat kun je veel beleven in een korte tijd en wat mooi dat je je zo open stelt voor het leven en het leed en ook de vreugde daar.
    Het geeft mij inspiratie voor kerst: Jezus gratis liefde uitdelen en doorgeven.
    Bedankt.
    Liefs Tjarda

• 24 December 2013 - 17:33

Bianca Hillebrand:

Hey Joanne en Remco. Leuk om wat van jullie te horen, mooi en indrukwekkend verhaal. Enne dat van die korte broek...ja zitten we hier in de storm, regen en kou. Ga jullie goed en zog goed voor al de kindertjes daar. Groet Bianca

• 24 December 2013 - 19:53

Marion En Judo:

Hay Remco en Joanne, Wat een ontzettend mooi stukje heb je geschreven. Het zal echt wel allemaal goed komen daar in dat mooie bijzondere land. Zou willen dat ik nu even met je kon ruilen om heerlijk bij Zenon, Suzan en de kinderen te zijn. Familie missen met deze dagen valt niet mee en dat weten jullie nu ook. Geniet van alles wat er op jullie pad komt.
    Groetjes, Marion

• 26 December 2013 - 19:48

Anneke Aarsman:

Hoi Remco en Joanne, wat een prachtig verhaal en wat mooi werk doen jullie daar. Ik kan me voorstellen dat het ontzettend wennen is. Wens jullie heel veel succes, geluk en alle goeds voor 2014.
    Groetjes, Anneke

• 27 December 2013 - 11:49

Trees Pernot:

Wat geweldig om op deze manier jullie zo te kunnen volgen, en wat een andere wereld lijkt het. Maar er is één ding wat jij heel mooi beschrijft Remco, dat overal hetzelfde is, en waar kinderen ons volwassenen een voorbeeld in zijn.....en dat is de Liefde, voor elkaar, voor het leven, voor de natuur......Prachtig wat jullie doen, het inspireert mij .........
    Alle goeds voor het Nieuwe Jaar en ik lees met veel interesse jullie belevenissen.
    Lieve groet, Trees

• 27 December 2013 - 14:11

Bep :

Dag Remco, Joanne en kinders,

Al ken ik jullie niet persoonlijk, wel via je mam van jullie gehoord Remco.

Ja, het grote verschil met de westerse wereld, waar het altijd maar op meer en meer lijkt te gaan, doet je daar eens te meer beseffen dat je ook met minder tevreden kan zijn.

Wat geweldig fijn dat het, wat wennen betreft ook al steeds beter gaat.

Ik bid jullie Gods zegen en nabijheid toe in alles wat jullie daar mogen gaan betekenen.
    In liefde voor de medemens.

Hartelijke groet, Bep

• 05 Januari 2014 - 20:48

Jan & Sjoukje:

Hoi Remco & Joanne,

Mooi om te lezen hoe het jullie vergaat.
    Voor jullie ook alle goeds gewenst in 2014!

In Jezus verbonden.

Hartelijke groet,
    Jan & Sjoukje

• 07 Januari 2014 - 17:38

Suzanne Kranenburg:

Nou wat fijn dat jullie al meer en meer gaan wennen daar.
    Heel veel succes verder en ik bid voor jullie...

God's Zegen

Suzanne Kranenburg

• 07 Januari 2014 - 20:26

Boudewijn Verburg:

Hoi Remco en Joanne,

Met veel plezier jullie indrukwekkende verhaal gelezen. Bijzonder om te lezen.

Veel zegen,
    Boudewijn & Marjanne

• 11 Januari 2014 - 10:33

Janneke Van 't Wout:

Lieve mensen,

Heel fijn om via deze weg over jullie leven daar te horen! Het verslag is mooi geschreven.
    Ik lees over het geluk proeven in de kleine dingen, ook is het verdriet voelbaar als je leest over het gemis van ouderliefde. (Iets wat hier helaas ook voorkomt)
    En ik lees over de wens om Gods liefde (uit) te delen.
    Wat een geweldige wens, en wat dapper om deze wens om te zetten in stappen en daden.
    Zo raar....terwijl ik jullie bericht opende dacht ik even:
    Alles is zo anders dat heimwee naar alles wat "bekend" was, zo invoelbaar is. Het lijkt me zo'n ingrijpende indruk, waar wij hier op afstand geen weet van hebben.
    Maar tegelijkertijd, tijdens het lezen, kwam er het besef dat waar je ook heen gaat, God ín je is.
    Gods naam is tegelijk zijn karakter. Zo hoopvol en troostvol.
    IK BEN (erbij...vul ik dan altijd in) Het is zo verweven met: Immanuel: God met ons.
    Ik wens jullie Gods Shalom toe.

Groeten Fred, Janneke, Abe&Miranda, Wessel en Marijn